torsdag den 28. maj 2015

Kay Bojesen Supermand

Jeg har fået en ny ynglings beskæftigelse at lave Kay Bojesen aber. Har hæklet et par stykker i Natura XL. Den sidste jeg er gået i gang med er en supermands version.


Jeg bruger opskriften fra Kreaposen - det er godt nok den gamle opskrift, så "øjestykket" er lidt mindre på min.

Jeg hækler aben i 2 tråde alm 8/4 bomuldsgarn på en nål 3.25, så den bliver lidt større end opskriften. Jeg vil dog anbefale, at man selv tester hæklefastheden så fyldet ikke kan ses igennem det der laves.

I arme og ben bruger jeg elefanttråd på de "små". Jeg bukker rundt, og binder med bomuldstråd og bukker enderne ind.


Kroppen
Her hækler jeg 13 omgange rød, 2 gule og resten blå. Efter fyldet og før montering syr jeg hen over det gule med rødt, det er stropperne på bæltet.

Jeg syr også logoet på før monteringen. Således kroppen er færdig før jeg montere.

Slaget/kappen syer jeg på kroppen inden jeg syer hovedet på.

Se opskrift på logo og kappe neden for.

Logo
Logo er hæklet i en tråd 8/4 og med en nål nummer 2.


Slå 6 lm op
1.rk: hækle 5 fm - start i 2. lm
2.rk: 2 fm i første og sidste fm, 1fm i resten af fm'erne (7m)
3.rk: 2 fm i første og sidste fm, 1fm i resten af fm'erne (9m)
4.rk: 2 fm sammen i starten og slutning af rækken, 1fm i resten af fm'erne (7m)
5.rk: 2 fm sammen i starten og slutning af rækken, 1fm i resten af fm'erne (5m)
6.rk: 2 fm sammen i starten og slutning af rækken, 1fm i resten af fm'erne (3m)
7.rk; Hækle 1. og 2. fm sammen, hækle 2. og 3. fm sammen (der stikkes to gange i 2. fm) Luk af

Brodere det ønskede logo på baggrunden.

Kappen
Kappen er hæklet i to tråde 8/4 med hæklenål 3.25 og hæklet frem og tilbage, og jeg vender med 2 lm

Start med en magisk ring der IKKE trækkes helt til (se billede)


1.rk: 8 fm i magisk ring
2.rk: *1 stm i 1. m, 2 stm i 2.m* gentag fra * til * rækken ud (12m)
3.rk: *1 stm i 1.  og 2. m, 2 stm i 3. m* gentag fra * til * rækken ud (16m)
4.rk: *1 stm i 1. -  3. m, 2 stm i 4. m* gentag fra * til * rækken ud (20m)
5.rk: *1 stm i 1. -  4. m, 2 stm i 5. m* gentag fra * til * rækken ud (24m)
6.rk: 1 stm i 1.fm, 2 stm i 2.m, 1 stm i de næste 20 m, 2 stm i 23.m, 1 stm i 24.m (26m)
7.rk: 1 stm i 1.fm, 2 stm i 2.m, 1 stm i de næste 22 m, 2 stm i 23.m, 1 stm i 24.m (28m)
8.rk: 1 stm i 1.fm, 2 stm i 2.m, 1 stm i de næste 24 m, 2 stm i 23.m, 1 stm i 24.m (30m)
9.-14.rk: 1 stm i hver m (30m) (Efter 14 rækker lukkes af)


Til sidst hækler jeg en række fastmasker hele vejen rundt i kanten - ca 2 fm pr. række stangmasker. Der er 82 masker hele vejen rundt. Efter sidste fm vend med en luftmaske og hækle km hele vejen rundt den anden vej (giver en pæn kant).


Voila så er aben færdig - når altså arme og ben på magisk vis har monteret sig selv.


Må dog lige vise min sidste "store" abe.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar